همه چیز راجع به پرکردن دندان
نوشته شده توسط : نت ابزار

همانطور که می‌دانید، پر کردن دندان روشی است برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان که پزشک با استفاده از ابزار مخصوص دندان شما را می‌تراشد و سپس با موادی همچون آمالگام جای خالی را پر می‌کند. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با پر کردن دندان آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرا ر دهیم. با ما همراه باشید.

پر کردن دندان به چه معنا است؟

پر کردن دندان یا (Tooth Filling) اولین مرحله از فرآیند ترمیم دندان است که در آن دندان های آسیب دیده در پی پوسیدگی، ترک برداشتن، شکستن و … با کمک مواد مخصوصی پر و ترمیم می شوند

پر کردن دندان به منظور پیشگیری از بروز آسیب بیشتر به بخش های مختلف دندان و محافظت از پالپ و ریشه دندان ها یا به طور کلی موجودیت آن ها انجام داده می شود. آنچه در این مقاله می خوانید توضیحات کاملی درباره انواع مواد پر کننده دندان است. چنانچه درباره این فرآیند و مواد بکار رفته در آن کنجکاو هستید این مقاله را بخوانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به لمینت دندان کلیک کنید. 

مواد پر کننده دندان

دندانپزشکان و متخصصان ترمیمی و زیبایی از مواد مختلفی برای پر کردن دندان، رفع ترک و شکستگی دندان ها و احیای آن ها استفاده می کنند. مهم ترین و رایج ترین مواد پر کننده دندان در ادامه توضیح داده شده اند.

آمالگام و کامپوزیت

ابتدایی ترین و پر استفاده ترین ماده برای ترمیم دندان ها و پر کردنشان، آمالگام است. آمالگام معمولا برای پر کردن دندان های خلفی استفاده می شود و به دلیل ظاهر غیرطبیعی که دارد برای ترمیم دندان های جلو استفاده نمی شود.

آمالگام ترکیبی از نقره، قلع، مس و جیوه و یکی از قدیمی ترین مواد دندانپزشکی است. این ترکیب در برابر فشار زیاد ناشی از جویدن مقاومت می کند، با دوام است و به طور کلی به خوبی تحمل می شود.

محتوای جیوه موجود در آمالگام بارها و بارها مورد بحث و گفتگوی دندانپزشکان بوده و هست و بسیاری از بیماران هنوز مطمئن نیستند که آیا پر کردگی های امالگام ایمن هستند یا خیر.  اما با این وجود آمالگام به دلیل قیمت پایین ، خواص فرآوری خوب و ماندگاری طولانی ، هنوز هم ماده پرمصرفی در دندانپزشکی است.

کامپوزیت یکی از پر استفاده ترین مواد در صنعت دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و به تنهایی تعداد زیادی کاربرد دارد. کامپوزیت استحکام زیادی دارد، همرنگ دندان است و ظاهر طبیعی به دندان ترمیم شده می دهد. به پر کردگی با کامپوزیت معمولا پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان گفته می شود.

مواد پر کننده کامپوزیتی از حدود 80 درصد نمک سیلیس یا ذرات ریز شیشه و حدود 20 درصد پلاستیک تشکیل شده اند. پرکننده های کامپوزیتی از نظر ابعادی پایدار و کاملاً مشابه پرکننده های سرامیکی هستند. به دلیل زیبایی بالایی که دارند، برای دندانهای قدامی و خلفی مناسب هستند.

سخن آخر

به طور کلی اگر شما هر چه بیشتر در مورد مسائل دندانپزشکی تحقیق کنید می‌توانید بهترین تصمیم را برای سلامت دندان هایتان بگیرید. با مراجعه به سایت پایگاه سلامت دهان و دندان می‌توانید اطلاعات عمومی و سطح معلومات خود را در زمینه دندانپزشکی بالا ببرید.





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: